Klimatyzacja w samochodzie dzieli się na dwie podstawowe grupy:
- Klimatyzacja automatyczna
- Klimatyzacja manualna
Klimatyzacja samochodowa budowa
Niezależnie od modelu czy marki samochodu, klimatyzacja Samochodowa składa się z podstawowych i niezmiennych elementów. Czy potocznie nazywana jest przez użytkowników jako klima czy auto klima działa zawsze na tej samej zasadzie i ma konieczny zespół elementów;
1 Osuszacz, filtr
Do układu klimatyzacji w czasie prac obsługowych (uzupełniania czynnika, oleju, wymiany kompresora, napraw) dostaje się niewielka ilość wilgoci . Osuszacz eliminuje wilgoć z układu.
2 Kompresor sprężarka, pompa
Zapewnia obieg czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji. Kompresor napędzany jest paskiem klinowym bezpośrednio z silnika pojazdu.
3 Skraplacz, chłodnica
Podczas pracy skraplacz nagrzewa się, a ciepło to odbierane jest przez opływające go powietrze podczas ruchu pojazdu, czynnik chłodzący przechodzi ze stanu gazowego w stan ciekły.
4 Parownik klimatyzacji
W parowniku zamontowanym wewnątrz pojazdu następuje rozprężenie czynnika powodujące obniżenie temperatury. Powietrze przepychane wentylatorem przez parownik schłodzone trafia do wnętrza pojazdu.
Klimatyzacja samochodowa schemat
Podstawową zasadą działania klimatyzacji w samochodzie jest zjawisko obniżania temperatury w czasie rozprężania gazu będącego pod wysokim ciśnieniem.
Klimatyzacja w samochodzie składa się z dwóch obwodów. Wysokiego i niskiego ciśnienia. Obwód wysokiego ciśnienia zaczyna się na wyjściu z kompresora a kończy przy zaworze redukcyjnym.
Za sprężarką mamy obwód wysokiego ciśnienia. Wytworzone przy sprężaniu ciepło jest odbierane z układu poprzez skraplacz chłodzony strumieniem powietrza w czasie jazdy. Czynnik chłodzący w zbiorniku za kompresorem ma stan ciekły. Dopływa on do zaworu redukcyjnego zwanego także rozprężnym.
Tam następuje gwałtowne rozprężanie czynnika przez co przechodzi on w stan gazowy. Temu rozprężaniu towarzyszy odbiór ciepła z otoczenia. Zimny parownik owiewany jest wytworzonym przez dmuchawę strumieniem powietrza które trafia poprzez układ nawiewowy do wnętrza pojazdu. Rozprężony czynnik chłodzący przepływa do sprężarki gdzie jest ponownie sprężany. W ten sposób cykl się zamyka.
Obsługa układu klimatyzacji w samochodzie.
Wielu użytkowników błędnie uważa klimatyzację za układ bezobsługowy. Klimatyzacja musi być tak samo poddawana konserwacji jak inne elementy pojazdu, silnik czy układ hamulcowy. Zaleca się przynajmniej raz w roku dokonać przeglądu klimatyzacji w warsztacie specjalistycznym. Co dwa lata powinno się wymienić czynnik chłodzący. W trakcie pracy w układzie klimatyzacji wytwarza się wilgoć, która niekorzystnie wpływa na pracę klimatyzacji. Mamy oczywiście w układzie klimatyzacji zamontowany osuszacz.
Osuszacz
Jego możliwości są jednak ograniczone i wymiana jest konieczna w czasie okresowej obsługi. Zaniedbanie tego elementu może doprowadzić do awarii kompresora, który jest dość kosztownym elementem całego układu. Dodatkowo , ilość czynnika w układzie zmniejsza się z biegiem lat na wskutek nieszczelności węży i starzenia uszczelek. Ma to wpływ na wydajność klimatyzacji a co za tym idzie komfort jazdy.
Klimatyzacja , Łódź styczeń 2009 r.