Budowa i zastosowanie Kompresora/sprężarki do klimatyzacji w samochodach
- port ssania
- pokrywa tylna
- port wydechu
- tłok
- korbowód
- tarcza wychylna
- łożysko igiełkowe wzdłużne
- bieżnia łożyska oporowego
- wodzik
- sworzeń wodzika
- wtyczka cewki elektromagnetycznej sprzęgła
- zabierak, tarcza sprzęgła
- dławica, uszczelniacz czołowy
- łożysko sprzęgła
- koło pasowe sprzęgła elektromagnetycznego
- cewka elektromagnetyczna sprzęgła
- sworzeń prowadzący tarczy wychylnej (6)
- łożysko igiełkowe
- ramie wodzika
- wał sprężarki
- sprężyna dociskowa wału
- łożysko poprzeczne
- zawór sterujący
Kompresor, sprężarka tłokowa osiowa z tarczą wychylną o płynnie zmiennej pojemności skokowej jest bardzo popularną sprężarką na rynku europejskim. Stosowana przez firmę Sanden w swoim modelu SD7V16 jest to model w którym pracuje 7 tłoków. Sprężarka załączana jest sprzęgłem elektromagnetycznym. Sterowana poprzez zmianę konta nachylenia tarczy wychylnej co ma wpływ na wydajność kompresora. Cały układem klimatyzacji steruje zawór sterujący który zmniejsza lub zwiększa wydajność sprężarki w zależności od zapotrzebowania na schładzanie samochodu. Rozwiązanie to pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa oraz optymalne wykorzystanie sprawności całego układu klimatyzacji samochodowej. Kompresor ten ma zastosowanie w samochodach Citroen, Ford, Peugeot, Renault i Volks Wagena.
Na drugim miejscu pod względem popularności jest kompresor 5-cio tłokowy V5 produkowany przez firmę Harrison. Firma Opel chętnie go stosuje w sowich układach klimatyzacji – w Europie, oraz Pontiac, GMC, Buick – w USA. Kompresor ten jest załączany sprzęgłem elektromagnetycznym, a sterowany zaworem sterującym.
W ostatnich czasach pojawił się nowy model kompresora PXE16 wyprodukowany przez firmę Sanden oraz 7SEU17C firmy Nippondenso. Sprężarka ta jest na stałe połączona paskiem klinowym z silnikiem poprzez sprzęgło stałe, które ma na celu ochronę sprężarki przed zniszczeniem.
Cały układ klimatyzacji jest sterowany komputerowo. W tym rozwiązaniu mamy elektrozawór który po otrzymaniu sygnału z komputera uruchamia cały system klimatyzacji i nim steruje.. Sprężarki te posiadają zwykle 7 tłoków co sprawia że są bardziej wydajne a sterowanie elektrozaworem wpływa na mniejsze zużycie paliwa i bardziej efektywna pracę całego systemu klimatyzacji.