Klimatyzacja w autobusach
Sprężarki tłokowe rzędowe o stałej wydajności są produkowane z przeznaczeniem do dużych układów klimatyzacji na przykład w autobusach. Mają znacznie większą wydajność w porównaniu do kompresorów klimatyzacji jaki są montowane w samochodach osobowych. Liderem na rynku w produkcji kompresorów klimatyzacji w autobusach jest Bock. Jego model FK2 jest typowym kompresorem rzędowym dwu cylindrowym. Sprężarki rzędowe są produkowane również przez firmę Bitzer czy Thermo King. W zależności od potrzeb i wymagań systemu klimatyzacji do autobusów, producenci kompresorów oferują nam sprężarki 2, 4 i 6-cio tłokowe. Sprężarka kompresor 4 i 6 tłokowa jest zbudowana w kształcie litery V. Takie rozwiązanie zmniejsza gabaryty sprężarki oraz wpływa korzystnie na jej równomierną pracę, co znajduje odzwierciedlenie w poprawie komfortu podróżowania, od strony systemu klimatyzacji w autobusach. Zakup nowej sprężarki kompresora wiąże się z poniesieniem sporych wydatków. Jednakże ze względu na ogólną dostępność części do sprężarek klimatyzacji jak i samą budowę sprężarki, która jest tak skonstruowana aby umożliwić jej regenerację, należy o ile to tylko możliwe, kompresory klimatyzacji poddawać procesowi regeneracji. Ograniczy to znacznie koszty eksploatacji systemu klimatyzacji w autobusach. Sam proces regeneracji sprężarki, niewiele różni się od tego, jakiemu poddawane są silniki spalinowe. Procesowi regeneracji można również poddawać sprzęgła elektromagnetyczne, łącznie z przewijaniem cewek 24V.
Klimatyzacja autobusowa
Sprężarka tłokowa rzędowa – budowa schemat
A – WAŁ KOROBOWY
B – DŁAWICA, USZCZELNIACZ
C – ŁOŻYSKA WAŁU
D – SWORZEŃ TŁOKA
E – KORBOWÓD
F,G – PRZYŁĄCZA
H – POMPA OLEJU
I – FILTR OLEJU