Sprzęgłem nazywamy zespół elementów służący do połączenia dwóch obrotowo niezależnie osadzonych elementów kompresora sprężarki. W systemach klimatyzacji samochodowej używane są dwa rodzaje sprzęgieł:
1. Sprzęgło elektromagnetyczne jest załączane przez cewkę elektromagnetyczną o napięciu 12V lub 24 V. Przy tego typu sprzęgle, kompresor załączany jest za pomocą cewki elektromagnetycznej. Bardzo ważnym elementem na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest przerwa pomiędzy kołem napędowym a tarczą dociskową – popularnie nazywaną zabierakiem. Niewłaściwa szczelina może doprowadzić do trwałego uszkodzenia sprzęgła kompresora. Uszkodzeniu mogą ulec: cewka sprzęgła kompresora oraz zabierak i koło pasowe. Wielkość szczelin zależy od producenta sprężarek kompresorów.
2. Sprzęgło sztywne łączy kompresor klimatyzacji na stałe. Po uruchomieniu silnika, zaczyna pracować również kompresor który jest sterowany przez zawór elektromagnetyczny sterujący. Zawór ten dostaje impuls z modułu komputera odpowiedzialnego za działanie układu klimatyzacji automatycznej. Zawór ten steruje wydajnością sprężarki w zależności od zapotrzebowania na zimne powietrze w kabinie auta. Typowym kompresorem tego typu jest sprężarka PX16. Sprzęgło sprężarki jest tak skonstruowane aby chronić kompresor przed zniszczeniem – zatarciem. Komplet sprzęgła to zespół elementów połączonych gumkami amortyzującymi, które mają za zadanie zamortyzować moment załączania kompresora przez zawór sterujący i uchronić sprężarkę przed zniszczeniem lub zatarciem.
W klimatyzacji samochodowej części do sprężarek wchodzące w skład sprzęgła kompletnego są ogólnie dostępne i nawet uszkodzone sprzęgło można wymienić we własnym zakresie, ale to wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów, więc lepiej wcześniej zadbać o właściwą szczelinę. Rysunek nr 1 przedstawia elementy sprzęgła sztywnego, natomiast rysunek nr 2 przedstawia schemat budowy oraz zasadę działania sprzęgła elektromagnetycznego.
Rysunek nr 1 – Elementy sprzęgła sztywnego.
2 – zabierak
3 – gumki amortyzujące
Rysunek nr 2 – Schemat budowy oraz zasada działania sprzęgła elektromagnetycznego.
a – sprzęgło włączone b – sprzęgło wyłączone
1 – koło pasowe
2 – elektromagnes
3 – zabierak/tarcza dociskowa
4 – sprężyna zabieraka
5 – piasta
6 – wałek napędowy
7 – łożyska toczne
8 – obudowa sprężarki
Rysunek nr 3 – elementy sprzęgła elektromagnetycznego.
2 – koło pasowe z łożyskiem
3 – cewka elektromagnetyczna
Pełna oferta sprzęgieł klimatyzacji dostępna jest na naszym sklepie