Kompresor, jako serce klimatyzacji i zarazem najbardziej newralgiczny element całego systemu, narażony jest na liczne usterki wynikające z problemów leżących po stronie układu. Nieprawidłowo serwisowana klimatyzacja, lub wymiana sprężarki nie poprzedzona szeregiem niezbędnych czynności może zakończyć się jej przedwczesnym zużyciem. Niektóre z powstających w wyniku błędów serwisowych uszkodzeń, można jeszcze wyeliminować, ale często sprężarka ulega całkowitemu zatarciu i konieczna jest jej wymiana. Ostatni przypadek niesie ze sobą także dodatkowe koszty związane z koniecznością wymiany na nowe podzespołów takich jak zawór rozprężny czy skraplacz, które zostają zniszczone na skutek zatarcia kompresora.Często popełnianym błędem jest całkowity brak podania oleju do sprężarki, bądź zbyt mała jego ilość – nie zapewniająca wystarczającego smarowania. Pompa klimatyzacji podobnie jak silnik musi zostać wstępnie nasmarowana aby nie ulec uszkodzeniu podczas rozruchu. Podanie oleju za pośrednictwem maszyny do układu klimatyzacji nie rozwiąże problemu! W przypadku sprężarek z oddzieloną komorą korbową – olej, w ogóle nie ma szans przedostać się do krzywki, a w przypadku kompresorów „przelotowych” – dystans jaki olej musiałby przemierzyć z układu do kompresora jest zbyt duży i czas na to potrzebny jest wystarczający aby doszło do zatarcia sprężarki. Poniższe zdjęcia przedstawiają wnętrze komory korbowej kompresora, który nie został zalany olejem. Widoczna czarna maź pokrywająca pokrywę przednią oraz tłoki wraz z krzywką i wałem korbowym to resztki oleju montażowego, który uległ całkowitemu przypaleniu i zabrudzeniu w wyniku nagłego wzrostu temperatury i pracy „na sucho”. Producenci bardzo dokładnie i szczegółowo określają jak powinna wyglądać procedura uruchomienia sprężarki w układzie i w jaki sposób oraz jaką ilością oleju należy ją zalać. W zależności od konstrukcji, olej podaje się przez korek zalewowy, bądź w przypadku jego braku poprzez port ssania. Tematykę montażu sprężarki w układzie i zasady związane z podawaniem oleju omawialiśmy już wcześniej – http://www.laser-sinex.pl/auto-klimatyzacja-samochodowa/procedura-wymiany-sprezarki-zalewanie-olejem-serwis/
W krótkim czasie dochodzi także do zniszczenia sprężarki na skutek zabrudzonego układu klimatyzacji. W sytuacji kiedy wymieniamy kompresor po zatarciu, bądź gdy uruchamiamy układ, który przez dłuższy okres czasu pozostawał rozszczelniony i tym samym narażony był na wilgoć i zanieczyszczenia – konieczne jest jego wypłukanie płynem przeznaczonym do czyszczenia klimatyzacji samochodowej. W przeciwnym razie zanieczyszczenia stałe zalegające w układzie zostają zassane przez sprężarkę i trwale uszkadzają płyty zaworowe, powierzchnie tłoków i cylindrów. Typowa usterka kompresora spowodowana przedostaniem się do wnętrza opiłków i cząstek stałych widoczna jest na poniższym zdjęciu po lewo. Często zanieczyszczenia zatrzymują się na filtrze osuszacza, zaworze rozprężnym bądź skraplaczu doprowadzając do dławienia układu. Nie dochodzi wówczas do tak poważnych mechanicznych uszkodzeń, ale układ nie jest w pełni drożny co negatywnie odbija się na pracy sprężarki. Dochodzi do wyginania się liści zaworowych na głowicy i pojawiania się charakterystycznych smóg będących śladami przypalenia płyty zaworowej (zdjęcie po prawo).
Wszyscy producenci sprężarek klimatyzacji zastrzegają w postanowieniach gwarancyjnych konieczność wymiany określonych podzespołów oraz wykonanie kompleksowego płukania układu za pomocą przeznaczonej do tego maszyny i płynu, a nie czynnika chłodniczego czy azotu. Płucząc układ przeznaczonymi do tego celu środkami chemicznymi, uzyskujemy ponownie fabryczną czystość wewnątrz powierzchni parownika, skraplacza czy przewodów. Jednym z prostych rozwiązań, które pozwala na określenie czystości i ilości oleju w układzie jest tester, którego użycie nie wymaga czasu i znacznych nakładów finansowych. Płukanie układu klimatyzacji jest uzasadnione nie tylko w przypadku zatarcia sprężarki, ale także w celu usunięcia z systemu nadmiernej ilości oleju. Bardzo często układy nieumiejętnie serwisowane, zawierają wielokrotnie większą niż zalecana ilość oleju, który ogranicza termiczną wydajność układu, a także prowadzi do blokowania pracy sprężarki. Szczególnie wrażliwe na nadmiar oleju są układy ze sprężarkami sterowanymi elektrozaworem, w których nadmiar oleju blokuje pracę zaworu i unieruchamia układ. Płukanie klimatyzacji to prosty, jednorazowy zabieg, który zapewni sprawność układu na kolejne lata funkcjonowania.
Pełna oferta chemii samochodowej do obsługi układu klimatyzacji dostępna jest na naszym sklepie
Opracowanie
mgr Adam Mańkowski