Chłodnice wody i skraplacze klimatyzacji to jedne z najbardziej narażonych na uszkodzenia podzespołów w samochodzie. Powodem takiego stanu rzeczy jest ich umiejscowienie w przedniej części komory silnika, gdzie narażone są na uszkodzenia mechaniczne, w przypadku nawet najmniejszej kolizji. Niekorzystne jest także ułożenie obu chłodnic równolegle za sobą, co w sytuacji wypadku i mechanicznego uderzenie oznacza najczęściej uszkodzenie obu elementów jednocześnie. Poważniejsze rozszczelnienie chłodnicy wody przekłada się niestety na brak chłodzenia silnika, co uniemożliwia dalszą jazdę. W przypadku układu klimatyzacji sytuacja jest o tyle lepsza, że z rozszczelnionym skraplaczem i wyłączoną klimatyzacją dojedziemy do celu. W zależności jednak od specyfiki układu, rodzaju zamontowanej sprężarki i skali nieszczelności – musimy liczyć się z bardzo kosztowną naprawą. Bardzo często usterki mają jednak charakter eksploatacyjny i szczególnie po okresie zimowym, podczas jazdy odczuwamy nieprawidłową pracę silnika, bądź znaczący spadek wydajności klimatyzacji, co może być przyczyną nawet niewielkiej nieszczelności jednej z chłodnic. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zapobiegać?
Poza nagłymi rozszczelnieniami mechanicznymi, dużym problemem są wolno powstające nieszczelności będące efektem korozji, na którą składają się szkodliwe substancje chemiczne i sól dostające się na powierzchnię radiatora chłodnicy podczas jazdy. Szczególnie w przypadku skraplaczy wykonanych z cienkiego aluminium, proces korozyjny postępuje błyskawicznie i jest nieodwracalny. O ile pojawienie się drobnej nieszczelności można wyeliminować stosując skuteczny środek uszczelniający, bądź spawając uszkodzoną chłodnicę, o tyle nie poradzimy już nic jeśli uszkodzeniu ulegnie znacząca powierzchnia lameli na radiatorze, i obniży tym samym powierzchnię wymiany cieplnej podzespołu – wówczas konieczny jest zakup nowej części. Rozszczelnienie chłodnicy wody czy skraplacza może mieć także charakter wewnętrzny. W układzie chłodzenia silnika powodem są często niewłaściwie dobrane, bądź nieregularnie wymieniane płyny chłodzące, które nadmiernie osadzają kamień i niszczą układ od środka. W porę zauważony problem można jeszcze skutecznie usunąć, należy w tym celu wymienić płyn w układzie na nowy i dodać do niego środek uszczelniający do chłodnic, który w ciągu dwóch godzin trwale usunie nieszczelność, tworząc w jej miejscu chemiczną spoinę. Preparaty uszczelniające można także stosować w ramach profilaktyki i podać do układu przy okazji regularnej wymiany płynu. System klimatyzacji również koroduje od wewnątrz, za co odpowiedzialna jest wilgoć. Zawartość cząsteczek wody w układzie klimy jest niepożądana i szkodliwa dla wszystkich jego podzespołów – przede wszystkim uniemożliwia prawidłową cyrkulację czynnika, niszczy sprężarkę i oczywiście wpływa na pogłębianie się procesów korozyjnych. Podstawowym elementem pochłaniającym wilgoć w klimatyzacji samochodowej jest osuszacz i przy jakikolwiek mechanicznych ingerencjach w układ trzeba zadbać o wymianę tego elementu na fabrycznie nowy. Niewielkie wycieki powstałe w chłodnicy klimatyzacji można usunąć stosując preparat uszczelniający przeznaczony do auto-klimatyzacji. Po zaaplikowaniu do układu, uszczelniacz lokalizuje nieszczelność i kumuluje tlen z przepływającego powietrza nad źródłem wycieku – wiążąc go. Jest obojętny dla pracy klimatyzacji i może pozostać w układzie.
Więcej informacji o budowie i funkcjonowaniu skraplaczy do klimatyzacji samochodowej znajdziecie Państwo pod poniższym linkiem:
http://www.klimatyzacja-samochodowa.com/chlodnice-do-klimatyzacji-skraplacze
Pełna oferta uszczelniaczy do klimatyzacji w płynie dostępna jest na naszym sklepie
Opracowanie
mgr Adam Mańkowski