Rozrusznik to nic innego jak silnik prądu stałego, mający za zadanie zapewnić szybki i bezproblemowy rozruch silnika spalinowego w naszym samochodzie. Z uwagi na swoją istotną funkcję, jest jednym z najbardziej wymagających odbiorców energii elektrycznej z akumulatora i potrafi jednorazowo, w samochodach osobowych pobierać od 200 do 600 amperów. Moc rozrusznika, waha się w przedziale od 0,4 do 10 kW i zależna jest od rodzaju pojazdu. Wydawać mogłoby się, że tak potężne zużycie prądu będzie w bardzo poważny sposób osłabiało kondycję akumulatora, jednak gdy rozrusznik jest w stu procentach sprawny, nic takiego się nie dzieje, a wszystko dzięki temu, że pobór energii następuje w bardzo krótkich odstępach czasu. Przez krótki moment, w którym przekręcamy kluczyk w stacyjce, rozrusznik musi zapewnić silnikowi minimalną, wymaganą prędkość rozruchową. Musi także pokonać opór kilku czynników, utrudniających rozruch, a mianowicie: tarcie łożysk na wale korbowym silnika, czy też pierwszy ruch tłoków w cylindrach. Prędkość ta jest różna w zależności od typu silnika. W silnikach benzynowych najczęściej jest to przedział 40-100 obrotów na minutę, w silnikach diesla znacznie więcej, bo około 100-200 obrotów na minutę. Oznacza to, że rozruszniki dedykowane dla samochodów z silnikami diesla mają znacząco większą moc.
Aby silnik w samochodzie rozpoczął samodzielną pracę, spełnione muszą zostać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze zwarty musi zostać główny zacisk plusowy na akumulatorze z zaciskiem plusowym silnika rozrusznika, co umożliwia wprawienie w ruch wirnika, a następnie nastąpić musi zasprzęglenie przekładni zębatej rozrusznika (tzw. bendixu) z kołem zamachowym silnika. Należy pamiętać, że jedynie w pełni sprawny rozrusznik samochodowy jest w stanie zapewnić bezproblemowy rozruch pojazdu.
Z jakimi usterkami rozruszników spotykamy się najczęściej:
- zużycie się szczotek na silniku – usterka bardzo pospolita, ale też najłatwiejsza do usunięcia
- uszkodzenie włącznika elektro-magnetycznego – najczęściej objawia się słyszalną pracą rozrusznika, ale brakiem rozruchu na silniku
- wyrobienie się łożysk ślizgowych – skutkuje wolniejsza pracą rozrusznika, w przypadku kiedy mamy pewność sprawności zasilania i kondycji akumulatora
- uszkodzenie uzwojenia wirnika lub uzwojenia tzw. wzbudzenia – w takiej sytuacji rozrusznik nie obraca się w ogóle
- usterka mechanizmu bendix – zniszczony zębnik lub koło zamachowe mogą dawać objawy podobne do tych obserwowalnych przy kłopotach z włącznikiem elektro-magnetycznym
Przystępując do diagnozowania problemów z rozrusznikiem, należy także pamiętać o ścisłym związku tego podzespołu z akumulatorem, zapewniającym właściwy poziom zasilania, a także z alternatorem odpowiedzialnym za właściwe ładowanie baterii. Wielokrotnie problemy z rozruchem związane są także z niesprawnością immobiliser’a lub samej stacyjki. W przypadku konieczności wymiany rozrusznika warto sprawdzić ceny na, nie odbiegające jakością od nowych, modele regenerowane.
Pełna oferta rozruszników na stronie sklepu Laser-Sinex: www.e-sklep-laser-sinex.pl
opracowanie
Adam Mańkowski