Zbliżająca się szybkimi krokami wiosna i wzrost poziomu temperatury wewnątrz kabiny auta, zwraca naszą uwagę na stan i wydajność układu klimatyzacji. Jeśli pierwsze próby uruchomienia chłodzenia kończą się niepowodzeniem, wówczas wizyta w specjalistycznym warsztacie jest konieczna, ale czy tylko wtedy? Warto zadbać o klimatyzację samochodową tuż przed sezonem i mieć pewność, że unikniemy późniejszych niemiłych niespodzianek, np. w drodze na długo wyczekiwany urlop. Jeżeli klimatyzacja jest szczelna i pracuje bez większych zastrzeżeń można uniknąć konieczności mechanicznej ingerencji w układ, jednak wato wykonać kilka czynności kontrolnych i zadbać o nasze zdrowie.
Kontrola ilości i stanu oleju w układzie – poziom i jakość oleju jest podstawowym wyznacznikiem kondycji naszej klimatyzacji. Do kontroli oleju mechanicy coraz częściej stosują proste i bardzo szybkie w użyciu testery. Aby test był wiarygodny, należy uruchomić klimatyzację na około 1-2 minuty, po czym trzykrotnie docisnąć tester do portu niskiego ciśnienia. Biały wkład filtra ulegnie wówczas zabarwieniu. Dla prawidłowego odczytu wyników należy porównać poziom oraz kolor zabarwienia z dołączoną do produktu instrukcją. Jeśli wkład zabarwi się jedynie w niewielkim stopniu sięgającym maksymalnie połowy kapsuły, to z całą pewnością oleju w układzie jest zbyt mało i mamy do czynienia z nieszczelnością klimatyzacji. Dodatkowa informacja to kolor jakim tester się wypełni, jeśli będzie to barwa jasnozielona bądź żółta, wówczas mamy pewność, że olej w systemie klimatyzacji jest czysty i klarowny. Sytuacja przeciwna wskazuje na problem z zabrudzonym układem i wymaga podjęcia czynności serwisowych związanych ze sprawdzeniem stanu technicznego sprężarki oraz płukaniem układu. Tester pozwala wychwycić bądź wykluczyć problemy z zacierającą się sprężarką i rozszczelnieniem klimatyzacji.
Sprawdzenie temperatury na nawiewach – mając pewność, że klimatyzacja w samochodzie jest szczelna, warto także skontrolować jej wydajność. Najprostszym sposobem jest ustawienie klimy na maksymalne chłodzenie i przyłożenie termometru do centralnej kratki wentylacyjnej. Prawidłowe wartości odczytu przy zmiennych czynnikach zewnętrznych, takich jak temperatura otoczenia i wilgotność, przedstawia poniższa tabela. W momencie kiedy poziom odczytywanej temperatury jest zbyt wysoki, możemy szukać przyczyny w niewłaściwej pracy wentylatorów na skraplaczu, bądź też np. w przypadku ciągników czy maszyn rolniczych pracujących w trudnych warunkach i dużym stężeniu zanieczyszczeń powietrza, problemem może być zabrudzona powierzchnia chłodnicy klimatyzacji. W obu przypadkach zaburzona jest wymiana cieplna co przekłada się na spadek poziomu chłodzenia. Napotykając na tego rodzaju problem warto też podłączyć manometry i sprawdzić wartości ciśnień po obu stronach układu. Jeśli problemem jest skraplacz, ciśnienie i temperatura na wysokiej stronie będą znacznie rosły. Problemem może okazać się także uszkodzony zawór rozprężny, bądź elektromagnetyczny zawór sterujący na sprężarce, jednak wymaga to już podjęcia znacznie poważniejszych czynności naprawczych.
Uwaga! Bardzo często po okresie zimowym, skraplacze narażone na niekorzystne warunki atmosferyczne ulegają korozji, co także przekłada się na zmniejszenie powierzchni czynnej chłodnicy i utrudnia prawidłowe oddawanie ciepła na zewnątrz pojazdu.
Kontrola prawidłowego odprowadzania skroplin z powierzchni parownika – parownik to element układu klimatyzacji, który bezpośrednio odpowiada za schładzanie powietrza dostającego się do wnętrza kabiny. Ze względu na niską temperaturę – cały czas na powierzchni parownika obecna jest wilgoć, która skrapla się i za pomocą odcinka rurki zostaje odprowadzona na zewnątrz pojazdu (Więcej informacji o zasadach funkcjonowania parownika można znaleźć – TUTAJ). Kontrolując klimatyzację należy przy użyciu podnośnika, bądź po wjechaniu na kanał sprawdzić stan przewodu odprowadzającego skropliny i w razie potrzeby – udrożnić go. Jeśli woda nie jest systematycznie odprowadzana, wówczas na powierzchni parownika zaczynają rozwijać się procesy gnilne, powstają grzyby i rozwijają się drobnoustroje. Ponadto powietrze wdmuchiwane przez układ wentylacyjny także nasycone jest wilgocią, która wdziera się w elementy wyposażenia wnętrza, dywaniki, obicia itp. Z czasem odczuwamy nieprzyjemny zapach każdorazowo uruchamiając klimatyzację, a w skrajnych przypadkach w ogóle wsiadając do samochodu. Najskuteczniejszą metodą walki z nieprzyjemnymi zapachami jest ozonowanie, które rozwiąże problem pod warunkiem pozbycia się jego źródła. Należy więc najpierw zastosować odkażające środki chemiczne na powierzchni parownika, a dopiero wówczas skorzystać z usługi ozonowania. Z wilgocią w układzie wentylacji ściśle wiąże się także kolejny etap czynności związanych z profilaktyką klimatyzacji samochodowej.
Wymiana filtra kabinowego – jest obowiązkową czynnością, która powinna być wykonywana corocznie. Filtr przeciwpyłkowy jest jedyną ochroną podróżujących przed kurzem, pyłkami i wszelkimi zanieczyszczeniami przedostającymi się przez układ wentylacyjny. Jego żywotność to maksymalnie 12 miesięcy, a w sytuacjach zawilgocenia układu, o których wspominałem powyżej – należy wymieniać filtr jeszcze częściej (2-3 razy do roku). Zabrudzony filtr kabinowy jest źródłem rozwoju pleśni i grzybów, czym naraża nasze zdrowie na wszelkiego typu reakcje alergiczne. Dodatkowo może także ograniczać wydajność klimatyzacji poprzez blokowanie dopływu mas powietrza.
Regularna kontrola podstawowych parametrów związanych z pracą układu klimatyzacji w samochodzie, pozwala znacznie ograniczyć wydatki na niepożądane i często nieprzewidziane usterki.
Pełna oferta części serwisowych klimatyzacji samochodowej dostępna jest na naszym sklepie
Opracował:
mgr Adam Mańkowski