Stan naszego samochodu po długim okresie zimowym będzie zależny od tego w jaki sposób zadbamy o poszczególne podzespoły i elementy narażone na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych, takich jak: niskie temperatury, wilgoć, czy wyjątkowo niebezpieczne środki chemiczne stosowane do posypywania dróg. Wpływ tych negatywnych warunków zewnętrznych odczuwalny jest szczególnie w miejscach połączeń śrub i nakładania się metali, czyli wszędzie tam gdzie z upływem czasu pojawia się uciążliwa korozja. Trudności pojawiają się także w obrębie zawiasów i wszelkich powierzchni ślizgowych wymagających smarowania. Z pomocą w konserwacji i zabezpieczaniu newralgicznych powierzchni przychodzą szeroko dostępne na rynku środki chemiczne. Które z nich wybrać? Jak zapobiegać problemom i na co szczególnie zwrócić uwagę przygotowując auto do zimy?
Przy okazji wymiany opon na zimowe warto zacząć od właściwego zabezpieczenia powierzchni pierścieni centrujących w każdej piaście koła. W zależności od materiału z jakiego wykonana jest felga należy użyć albo smaru miedziowego (felgi stalowe), bądź smaru ceramicznego (felgi aluminiowe). Oba preparaty to substancje doskonale sprawdzające się w wysokich temperaturach i zapobiegające zapiekaniu się felgi na piaście, o tym jak bardzo istotny jest to problem wiedzą wszyscy, którzy do demontażu koła musieli użyć potężnej siły. Smar miedziowy, zawierający w sobie czyste cząsteczki miedzi, sprawdza się także idealnie w wielu innych miejscach narażonych na działanie wysokiej temperatury. Można zastosować go w obrębie układu wydechowego, hamulcowego, a także do zabezpieczenia części silnika. Bardzo dobrze chroni także elektryczne połączenia akumulatora, które w zimowych warunkach często potrafią odmówić posłuszeństwa. Warto więc w porę zabezpieczyć łączniki i bieguny akumulatora miedzią w sprayu.
W związku z wciąż rosnącą, liczebną przewagą samochodów wyposażonych w alufelgi, warsztatowcy coraz częściej sięgają po smar ceramiczny, który cechuje się wyjątkowo imponującym zakresem temperatur pracy: od -40C, aż do 1400C. Ponadto jest preparatem bezmetalicznym, a więc doskonale izolującym antykorozyjnie nie tylko w połączeniach piast z felgą, ale także np. sondy lambda z kolektorem. Smarem ceramicznym można zastąpić używane dotychczas, tradycyjne pasty na bazie metali. Używając właściwego typu smaru do odpowiednich powierzchni z pewnością unikniemy problemów z korodującymi powierzchniami i unikniemy zatarć smarowanych powierzchni.
Dużym powodzeniem wśród chemii warsztatowej, zawsze cieszyły się preparaty na bazie białego smaru litowego wykorzystywane głownie do zabezpieczania zawiasów i ograniczników drzwi, mechanizmów wycieraczek czy prowadnic foteli samochodowych. Warto pomyśleć o odpowiedniej ochronie tych powierzchni w okresie jesienno-zimowym z uwagi na wzmożoną wilgotność powietrza. Wśród użytkowników samochodów sporym uznaniem cieszą się preparaty oparte na bazie suchego smaru teflonowego. Bardzo skutecznie zabezpieczają powierzchnie ślizgowe narażone na silne naciski, między innymi: drzwi czy wycieraczek, nie natłuszczając ich, a co za tym idzie nie pozwalając na przyczepianie się do nich kurzu czy innych zanieczyszczeń. Sucha struktura preparatu przekłada się na znacznie dłuższą żywotność wspomnianych elementów, szczególnie widoczne jest to w przypadku piór wycieraczek, których mechanizmy ulegają korozji pod wpływem ciągłego kontaktu z wodą. Smar teflonowy skutecznie wypiera wodę i zabezpiecza przed korozją.
Pełna oferta chemii samochodowej do przygotowania samochodu przed zimą dostępna jest na naszym sklepie
Opracowanie na podstawie informacji producenta
i doświadczeń firmy Laser-Sinex,
Adam Mańkowski