Problemy z ogrzewaniem (niewydajna nagrzewnica)
Układ klimatyzacji kabiny to nie tylko chłodzenie ale i ogrzewanie, o czym użytkownicy często zapominają – dotyczy to szczególnie kierowców korzystających z climatronica. Temperatura stale regulowana przez komputer zapewnia nam komfort termiczny, bez względu na poziom temperatury na zewnątrz samochodu. Nie zastanawiamy się kiedy układ wentylacji wtłacza do kabiny chłodne, a kiedy już ciepłe powietrze. Problem pojawia się wtedy gdy temperatura odczuwalna jest dużo niższa od tej oczekiwanej.
Bardzo często w okresie zimowym kierowcy uskarżają na kłopoty ze słabym ogrzewaniem, bądź też z jego całkowitym brakiem. Najczęstszą przyczyną takiej sytuacji jest uszkodzenie wentylatora wspomagającego przepływ mas powietrza, bądź też niedrożność nagrzewnicy, która uniemożliwia przepływ gorącej cieczy z układu chłodzenia silnika. Druga ewentualność zdarza się niezwykle często, w szczególności w pojazdach już nie młodych – kilkunastoletnich. Często można także spotkać się z problemem rozszczelnionej nagrzewnicy, co objawia się nadmiernym parowaniem szyb. Gdy wyciek jest niewielki można zastosować dedykowany do układów chłodzenia preparat uszczelniający (więcej o tym w dalszej części artykułu), jeżeli natomiast wyciek jest znaczący i powoduje duże ubytki płynu chłodniczego wówczas konieczna jest wymiana nagrzewnicy na nową.
W ostatnim czasie zetknęliśmy się z takim problemem w przypadku Opla Zafira (silnik 1.8i, rocznik 2001). Objawy typowe dla niedrożnej, zamulonej nagrzewnicy – całkowity brak ogrzewania wewnątrz kabiny. Skutecznym i rekomendowanym rozwiązaniem pozwalającym uniknąć kosztów wymiany nagrzewnicy na nową, a przede wszystkim czasochłonnego i kłopotliwego całkowitego demontażu jest przepłukanie podzespołu i przywrócenie jego drożności. Do płukania z powodzeniem można wykorzystać maszyny dedykowane do czyszczenia układów klimatyzacji samochodowej. Dzięki stosowanym powszechnie uniwersalnym, dopasowującym się do średnicy przewodów – zestawom przyłączy, możemy podłączyć urządzenie płuczące zarówno do układu klimatyzacji jak i innych układów chłodzenia. W przypadku Opla Zafira, czynności serwisowe zajęły około 1,5 godziny, całkowicie przywracając drożność nagrzewnicy i trwale eliminując problem braku ogrzewania wewnątrz kabiny pojazdu.
W większości samochodów dostęp do króćców przyłączeniowych nagrzewnicy nie jest zbyt kłopotliwy, i łatwo podłączyć można urządzenie płuczące. Jedyne o czym należy pamiętać przed rozpięciem króćców to zabezpieczenie gumowych przewodów ściskami, uniemożliwiające wyciek płynu z układu chłodzenia silnika.
Po zakończeniu operacji płukania nagrzewnicy należy uzupełnić ubytek płynu chłodzącego i odpowietrzyć układ chłodzenia.
Diagnoza układu chłodzenia (test na szczelność)
W przypadku niewielkich wycieków w obrębie układu chłodzenia, bądź też w sytuacjach kiedy nie jesteśmy pewni diagnozy warto wykonać test na spadek poziomu ciśnienia, który potwierdzi lub wykluczy ewentualny problem. Warto skorzystać z podręcznego zestawu do kontroli szczelności układu poprzez chłodnicę. Proste w użyciu i skuteczne okazują się zestawy z pompą ciśnieniową wyposażone dodatkowo w elastyczny przewód przedłużający umożliwiający wykonanie testu w samochodach z utrudnionym dostępem do korka chłodnicy. W komplecie znajduje się także dwanaście zakrętek/adapterów wlewu chłodnicy, dedykowanych do samochodów różnych marek dzięki czemu zestaw zyskuje na swojej uniwersalności. Wykonanie testu obejmuje kilka prostych czynności i zajmuje zaledwie kilka minut:
- Korek chłodnicy zastąpić właściwym adapterem
- Podłączyć pompę z manometrem do adaptera (w razie potrzeby można zastosować przewód przedłużający)
- Pompując wytworzyć ciśnienie w układzie na poziomie 1-1,5 bar (uzależnione od marki samochodu)
- Następnie należy obserwować wskazanie na manometrze, jeżeli w przeciągu kilku minut zaobserwujemy spadek poziomu ciśnienia oznacza to nieszczelność w układzie.
Nieszczelności w układach chłodzenia
Zauważalnym trendem na polskim rynku i co ciekawe cieszącym się coraz większym zaufaniem zarówno mechaników jak i samych klientów, jest pojawianie się na warsztatowych pólkach różnego rodzaju środków chemicznych w postaci uszczelniaczy wycieków, przeznaczonych do układów samochodowych. Szczególną popularnością w okresie jesienno-zimowym cieszą się preparaty dedykowane do układów chłodzenia silnika. Czy taki preparat pomoże? Czy można użyć go w każdej sytuacji? Jaki preparat wybrać i jak go zastosować? Z takimi pytaniami spotykamy się coraz częściej dlatego też postanowiliśmy przybliżyć ten problem i odpowiedzieć na kilka pytań.
Przede wszystkim należy ocenić jak poważny jest wyciek, jeżeli układ traci duże ilości płynu po przejechaniu zaledwie kilku kilometrów to z całą pewnością mamy do czynienia z poważnym, mechanicznym uszkodzeniem odcinków przewodów, bądź też samej struktury chłodnicy i w takim przypadku płyn uszczelniający okaże się nieskuteczny. Najczęściej zdarzają się wycieki objawiające się utratą około litra płynu chłodniczego po przejechaniu tysiąca lub kilku tysięcy kilometrów. W takich sytuacjach mamy do czynienia z niewielkimi nieszczelnościami w obrębie układu i często zdarzają się one w trudno dostępnych miejscach. Nierzadko także dochodzi do wypalenia bądź częściowego uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika. Wtedy można zaobserwować częste przegrzewanie się silnika, plamy oleju widoczne w zbiorniku wyrównawczym bądź też charakterystyczny biały dym wydobywający się z układu wydechowego. W poważniejszych sytuacjach gdy płyn chłodniczy przedostaje się do cylindrów odczuć można także wyraźną nieregularność w pracy silnika.
W tego typu problemach doradzamy zastosowanie preparatu uszczelniającego, który jest w stanie trwale rozwiązać uporczywy problem i pozwala znacznie zaoszczędzić pieniądze na poważniejsze naprawy i remonty w obrębie układu. Od kilku miesięcy oferujemy naszym klientom preparat amerykańskiego producenta – Blue Devil. Wyjątkowość tego środka chemicznego polega na jego dużej uniwersalności, bowiem z powodzeniem uszczelnia on wycieki w skruszałych i pozbawionych pierwotnej elastyczności uszczelnieniach gumowych, a także radzi sobie z drobnymi pęknięciami odlewanych elementów silnika bez konieczności demontażu i spawania. Blue Devil potrafi także wyeliminować nieszczelności spowodowane: pęknięciem bądź skrzywieniem głowicy, pęknięciami bloków silnika, a także drobnymi wyciekami w chłodnicach czy nagrzewnicach.
Pełna oferta uszczelniaczy w płynie dostępna jest na naszym sklepie
opracował
Adam Mańkowski