Każdy port serwisowy w układzie klimatyzacji samochodowej jest fabrycznie zabezpieczany plastikowym korkiem ochronnym. Prosta, plastikowa nakrętka z wewnętrznym gwintem spełnia dwie podstawowe funkcje. Po pierwsze chroni wnętrze portu serwisowego klimy przed zanieczyszczeniami, które przez lata eksploatacji są pod maską samochodu rzeczą naturalną. Brud i osad pod wpływem wilgoci zbierają się w niezabezpieczonym króćcu serwisowym, wypełniają przestrzeń wokół wentyla schradera i przy jakiejkolwiek czynności serwisowej zostają wtłoczone do wnętrza układu klimatyzacji. Niewiele osób podłączając adaptery serwisowe do portów wysokiego i niskiego ciśnienia zwraca uwagę na ich czystość. Bardzo często zabezpieczających zaślepek serwisowych w ogóle nie ma na portach, zostały zgubione przez nieodpowiedzialnego serwisanta, a sam właściciel najczęściej nie jest świadomy jak ważne jest odpowiednie zabezpieczanie klimatyzacji. Drugą istotną funkcją kapturków serwisowych klimatyzacji jest doszczelnienie portu przyłączeniowego. Każdy plastikowy korek wyposażony jest w uszczelkę, która po dokręceniu zapewnia szczelność nawet w przypadku uszkodzenia zaworka wewnątrz portu. Wieloletni serwisanci układów klimatyzacji w samochodach, doskonale wiedzą jak częstą usterką jest uszkodzenie wentyla serwisowego, który nie był używany przez dłuższy okres czasu. Po serwisie układu i
ponownym uzupełnieniu czynnika często okazuje się, że zaworek schradera traci szczelność powodując wyciek. W sytuacji kiedy port przyłączeniowy pozostawiony jest bez zaślepki, nieszczelność bardzo szybko doprowadzi do całkowitego ubytku czynnika chłodniczego. Korek ochronny pozwala ten problem ograniczyć i uchronić właściciela przed nadmiernymi kosztami.
Warsztaty zajmujące się serwisowaniem układów klimatyzacji, dbają o zabezpieczenie na stanie magazynowym odpowiednich typów oringów czy uszczelek pozwalających na swobodną i szybką obsługę samochodów różnych marek. To samo powinno dotyczyć portów serwisowych i dedykowanych dla nich korków ochronnych. Koszt tych drobnych części jest niezauważalny w skali całkowitej naprawy czy serwisu auto-klimatyzacji, pozwala jednak zabezpieczyć układ przed nieszczelnością i uszkodzeniem.
Pełna oferta portów serwisowych oraz ochronnych zaślepek zabezpieczających dostępna na sklepie
Opracowanie;
mgr Adam Mańkowski